Sketchup návod 9.díl – Match Photo, práce s fotogrammetrií
Napadlo vás někdy, jaké by to bylo vytvořit model či vizualizaci přímo z fotografie? Pokud ano, jistě vás potěší, že SketchUp přesně něco takového umožňuje. Pokud máte vhodnou fotografii, snadno si můžete udělat představu, jak bude vypadat přístavba ke stávajícímu objektu. Pomyslnou třešničkou na dortu je tvořit textury z fotografií nebo nahrání modelu na Google Earth. O této možnosti si kvůli rozsahu kapitoly povíme však až příště. Dnes se podíváme jak lze s fotografií pracovat a zkusíme zakreslit do fotografie stávajícího rodinného domu třeba malou garáž.
Výběr vhodné fotografie
Zdroj fotografie: Ročníková práce, autor: David Frühauf, http://machu.euweb.cz/g-fruhauf.pdf
Obrázek výše znázorňuje fotografii kvádru – objektu. Ještě před tím, než se pustíme do hraní s fotografiemi je nutné pochopit několik souvislostí. Vodorovná přímka h se nazývá horizont. V této úrovni se nachází oko pozorovatele, případně objektiv fotoaparátu. Mimochodem pokud je fotografie pořízena z perspektivy chodce, právě někde ve výšce horizontu by měla být úroveň hlav postav, které na vizualizaci umisťujeme kvůli stafáži. Na horizontu se nachází 2 body – U1 a U2. Říká se jim úběžníky a právě do těchto bodů ubíhají hrany AB, AB´ a BC, BC´. Tyto hrany jsou v reálném světě rovnoběžné, perspektiva však tyto úsečky zobrazuje jako různoběžky, které se protínají na horizontu – v nekonečné vzdálenosti.
Horizont a úběžníky není třeba ve SketchUp hledat, program nám je najde sám – je však dobré o těchto pojmech vědět minimálně pro účely výběru fotografie. Námi zvolená fotografie by měla mít alespoň trochu přesně sestrojitelné ubíhající hrany AB, AB´, BC a BC´. Úsečky by měli být co nejdelší, délka pro nás ve výsledku znamená vyšší přesnost.
Import fotografie do SketchUp
Import je snadnou záležitostí. Klikneme na menu: File – Import. Z nabízených typů souborů zvolíme *.jpg. A obrázek použijeme jako New Matched Photo.
Příprava fotografie
Obrázek objektu se vloží přímo do SketchUp. Najít nějaký volně dostupný obrázek je docela fuška, já jsem se po delším hledání rozhodl trochu obejít okolí svého města a jeden takový snímek jsem si pořídil (i když jak sami později uvidíte, rozhodně to není ideální fotografie). Na pravé straně obrázku jsem si udělal víc místa, abych sem mohl ve SketchUpu místo zahrady dodělat garáž. Snad mi to majitelé prominou.
Poté, co vložíte fotografii do SketchUpu uvidíte hromadu barevných čar. Žlutá čára je horizont, zelené a červené čárkované čáry značí hrany, které budou směrovat do úběžníků. Teď stačí jen všechny body správně napojit na fotografii.
Čárkované čáry lze pomocí bodů nasměrovat. Využít můžete veškeré linie objektu, které se nabízí – střechu, římsy, okna, sokl, styk budovy s vodorovným terénem. Tyto hrany jsou v reálném světě vodorovné, my je však na fotografii máme zkreslené. Čárkované čáry jsem přesunul na hranu střechy. Hranu soklu mi trochu nešťastně zakrývá plot, kontrolou však pro mě je, že horizont (žlutá čára) je vodorovný a osový kříž, který jsem si přesunul do počátku objektu bez problémů navazuje na kolmou hranu objektu.
Čelíme však dalšímu problému. Máme sice fotografii dobře srovnanou, ale nevíme nic o jednotkách. SketchUp neví, zda je objekt vysoký 5 nebo 50 metrů. V místě naší modré kolmice je teď nutné odhadnout svislou vzdálenost. Dům má 2 podlaží a jeho výšku od počátku osového kříže k římse střechy odhaduji asi na 7 metrů.
V Default Tray se přepnu do panelu Match Photo, který slouží pro práci s fotogrammetrií. Zde si nastavím hodnotu Spacing na 1 metr. Jistě jste si všimli, že při přiblížení je obrázek pokrytý hustou mřížkou. Změnou hodnoty Spacing jsou nyní rozestupy mřížky přesně jeden metr.
Mřížku je teď potřeba zvětšit na objekt tak, abychom dostali právě výšku 7 metrů (7 čtverců). Lze to udělat v místě modré čáry pomocí dvojité šipky.
Přesnější postup je na panelu Match Photo dočasně vypnout fotogrammetrii tlačítkem Done, nakreslit do počátku čáru s výškou 7 metrů a poté se přepnout zpátky tlačítkem ozubených koleček v horní části panelu a mřížku zvětšit tak, aby čára přesně korespondovala s objektem.
Modelování
Když máme fotografii srovnanou, je načase se přesunout do modelovacího prostoru. Opustíme práci na panelu Match Photo tlačítkem Done. Fotografie je uložena do vlastní scény a při pohybu kamerou zmizí. Vrátit se můžete kdykoliv zpět kliknutím na záložku se scénou.
Teď v podstatě můžete modelovat podle libosti, jak jste zvyklí. Podobné zákresy jsou však opravdu spíše ilustrativní. Nemáte před sebou Photoshop a jeho práci s vrstvami ale SketchUp. Já prakticky okamžitě narazil na limity pořízené fotografie – překáží mi plot. Rozhodl jsem se tedy fotografii alespoň trochu překrýt novým plotem a udělal jsem také nový sokl objektu. Průběh práce je jednoduchý – modelování průběžně ověřujete s vaší fotografií a snažíte se novými prvky zakrývat ošklivá místa. Já například zakryl úzkým pruhem šedé textury fasádu, kde mi přečníval plot a vymodeloval jsem také terén. Na obrázcích níže si sami můžete udělat představu co která část zakrývá.
Styly a stíny
Tvar jsme nějak vytvořili, je načase alespoň trochu vyladit vzhled styly a stíny. Já se vždy snažím duchem „vizualizace“ přiblížit co nejvíce podkladu. Na Default Tray se přepneme do karty Styles a vybereme náš aktuální styl.
Přepneme se do karty Edit a pod prvním tlačítkem Edge Settings vypneme veškeré hrany (odškrtneme Edges a Profiles). Hrany našemu modelu hodně ubírají na realitě. Pod tlačítkem Face Setings zapneme pouze použití textur. Poté se přepneme pod poslední tlačítko Modeling Settings. Zde nalezneme jednu z nejdůležitějších voleb pro Match Photo. Náš obrázek je totiž vložen do modelu hned 2x – jako Foreground Photo a Background Photo. Právě zde si můžete „namíchat“ ten správný poměr zobrazení obou obrázků. Já jsem Foreground Photo vypnul úplně. Nezapomeňte také vypnout osový kříž (Model Axes).
Pak už zbývá se jen přepnout na kartu Shadows a nastavit stíny tak, aby alespoň z části korespondovali s fotografií. U mě je například fasáda směrem do ulice světlejší a to jsem promítl také do modelu.
Kvalita je slabší, ale nesmíme zapomenout že je to jen fotka z mobilu, SketchUp a jeho textury. Žádný renderovací program, žádné úpravy ve Photoshopu a jen několik desítek minut práce. V tomhle je SketchUp geniální – dovede vám poskytnout přijatelné výstupy za krátký čas. Ideálně například pro rychlou představu klienta. Match Photo lze využít i pro odhad dalších souvislostí domu, zákresy celých objektů do fotografie, dokreslování a dalším úpravám. Podobným postupem si navíc sami můžete podobný obrázek vložit do grafického editoru a pro každou plochu si namapovat vlastní texturu. Pokud alespoň trochu ovládáte nějaký grafický program, výstupy budou stát za to.
Díky a na shledanou u dalšího dílu.
Seznam dalších dílů:
- 1.díl – Úvod do 3D modelování
- 2.díl – Vlastnosti a záludnosti modelování
- 3. díl – Uživatelské prostředí a ovládání
- 4. díl – Push/Pull, Follow Me
- 5. díl – Skupiny a komponenty
- 6. díl – Posouvání, rotace a měřítko
- 7. díl – Tvorba vizualizace pomocí stylů
- 8. díl – Jednotky, scény a práce s vrstvami
- 9. díl – Match Photo, práce s fotogrammetrií
Učíte se rádi nové věci? Zkuste online kurzy VímVíc.
Zajímavý článek od Alexe, celkem k tématu – https://visualizingarchitecture.com/composing-your-perspectives/