Sketchup návod 6.díl – Posouvání, rotace a měřítko
V dnešním dílu si představíme další užitečné nástroje z Large Tool setu. V předchozích článcích jsem se zabýval nástroji pro vytahování a členění do skupin. Dnes na předchozí kapitolu navážeme a bude řeč o posouvání, kopírování, rotaci a úpravě měřítka modelu.
Proč nepoužívat klávesové zkratky?
Když je řeč o kopírování, každého určitě napadnou známé klávesové zkratky Ctrl + C a Ctrl + V. SketchUp je samozřejmě podporuje také, ale většinou není moc výhodné je používat.
Kopírování částí modelu pomocí klávesových zkratek totiž neumožňuje použít referenční bod. Kopírovaný objekt je pak nemožné vložit v přesné poloze. Navíc nelze využít ani kotvení osového kříže. Proto doporučuji raději zapomenout na klávesové zkratky a použít raději příslušné nástroje.
Posouvání a kopírování
Posun a kopírování zajišťuje ve SketchUp stejný nástroj – Move. Postup je jednoduchý. Stačí vybrat objekt, který chceme posunout či kopírovat. Zvolit nástroj Move a poté vybrat referenční bod. Většinou je dobré zvolit některý z rohů objektu. Poté myší vybereme směr. Nástroj Move se také kotví k jednotlivým osám osového kříže. Při podržení klávesy Shift tak lze při kopírování držet směr ve vybrané ose. Nakonec stačí zadat rozměr na numerické klávesnici , nebo celý objekt pomocí referenčního bodu přesunout myší na požadované místo.
Pokud chceme místo posunu kopírovat, je nutné stisknout kdykoliv během předchozího procesu klávesu Ctrl. U kurzoru myši se poté objeví malé znaménko plus. Dokončením identického postupu tak získáme kopii.
Násobné kopie
SketchUp také umožňuje vedle klasického kopírování vytvářet kopie násobně. Tato funkce umožňuje vytvořit určitý počet kopií v zadané vzdálenosti, což se může hodit pro modelování přesného rastru sloupů nebo oken.
Existují dva způsoby tohoto kopírování. Nejdříve vytvoříme podle postupu výše jednu kopii. Po dokončení kopírování stiskneme klávesu X nebo „/“ lomítko, připíšeme číslovku pro počet kopií a potvrdíme pomocí Enter.
Lomítko vytvoří duplikáty mezi originálem a kopií vytvořenou v předchozím kroku pomocí nástroje Move.
Klávesa X zase vytvoří další duplikáty ve stejném směru a rozestupu.
Jistě jste si všimli, že se generované prvky se započítávají včetně první vytvořené kopie. Nebo chcete-li – počítají se vždy výsledné mezery.
Rotace modelu
Dalším nezbytným nástrojem pro práci s modelem je nástroj Rotate. Otáčení s modelem je vyřešeno velmi jednoduše, pro začátečníka zde však mohou být i drobné problémy. Po kliknutí na Rotate musíme totiž vybrat střed rotace a také rovinu otáčení.
S výběrem středu rotace není problém. Horší to bývá s rovinou otáčení. SketchUp jen málokdy pozná, v jaké chcete otáčet rovině, a to může být zdroj problémů. Pokud jste vybrali nástroj Rotate, kolem vašeho kurzoru se objeví kruh připomínající úhloměr. Tímto kruhem vybíráte rovinu. To lze provést tak, že najedete na libovolnou plochu a podržíte klávesu Shift, tím si rovinu zamknete. Pak už jen vyberete střed otáčení. A o libovolný počet stupňů otočíte. Výběr plochy pomocí shift dokumentuje obrázek níže.
Tím možnosti otáčení nekončí. Nástroj rotate se chová podobně, jako nástroj Move. Při podržení klávesy ctrl lze snadno kopírovat po kružnici a fungují také klávesy X a /.
Úprava měřítka a zrcadlení
Snad nejčastějším dotazem začátečníků je, jakým způsobem měnit měřítko stažených modelů z 3D Warehouse. Výborným pomocníkem pro tyto účely je nástroj Scale, který umí model zvětšit, zmenšit nebo roztáhnout v jednom ze 6 směrů. Nejdříve vybereme objekt, jehož měřítko chceme měnit a klikneme na nástroj Scale. Kolem objektu se vytvoří kvádr s množstvím zelených bodů. Body které jsou uvnitř stran kvádru, objekt protahují. Body na hranách mění 2 rozměry najednou a body v rozích kvádru celý objekt zvětšují či změnšují.
V průběhu změny měřítka modelu lze také do pravého dolního rohu zadávat hodnoty. Před úpravou měřítka má každý objekt hodnotu 1,00, která odpovídá 100% velikosti. Změnou hodnoty například na 1,25 lze objekt o 25% zvětšit. V případě uchopení modelu za bod uprostřed stran jej lze protahovat i do záporných hodnot. Pokud zadáte hodnotu -1, můžete tak rychle a snadno objekt zrcadlit kolem kterékoliv osy.
Oficiální návod
Seznam dalších dílů:
- 1.díl – Úvod do 3D modelování
- 2.díl – Vlastnosti a záludnosti modelování
- 3. díl – Uživatelské prostředí a ovládání
- 4. díl – Push/Pull, Follow Me
- 5. díl – Skupiny a komponenty
- 6. díl – Posouvání, rotace a měřítko
- 7. díl – Tvorba vizualizace pomocí stylů
- 8. díl – Jednotky, scény a práce s vrstvami
- 9. díl – Match Photo, práce s fotogrametrií
Učíte se rádi nové věci? Zkuste online kurzy VímVíc.