Sketchup návod 7.díl – Tvorba vizualizace pomocí stylů
Z předchozích dílů si už pravděpodobně každý uživatel udělal svou představu o tom, jak SketchUp funguje. Dnes jsem se proto rozhodl trochu zvolnit a ukázat vám, jakým způsobem můžete svá díla prezentovat někomu jinému.
Osobně SketchUp považuji za výborný modelovací nástroj, ale selhává, pokud jde o reprezentativní vzhled a grafickou stránku. Naštěstí existuje mnoho postupů, jak tento problém odstranit a jak sami uvidíte, záleží jen na vaší fantazii. Dnes si tedy ukážeme jednoduchý postup na vytvoření vizualizace, která bude alespoň o něco málo atraktivnější, než základní vzhled programu SketchUp. To jediné, co kromě SketchUpu bude potřeba, je nějaký grafický editor, který podporuje vrstvy. Vhodný je například Gimp, který je k dostání zdarma a je dobrou alternativou placeného Photoshopu.
Styly ve SketchUp
Základní vzhled vašeho modelu lze libovolně upravovat pomocí stylů. Můžete využít předvolené palety stylů, nebo si vytvořit svůj vlastní. Upravit například můžete tloušťky hran, jejich přesah či styl tužky. Model tak může připomínat skicu architekta či designéra. Naopak zobrazením skrytých hran a geometrie mohou vaše díla dostat technický nádech.
Styly jsou dostupné v nabídce Window – Styles (u novějších verzí jsou všechny panely součástí Default Tray – Window – Default Tray – Styles). Každou změnu, kterou provedete, okamžitě uvidíte na svém modelu. Nemá proto smysl se zaobírat podrobným nastavením. Vše je velmi intuitivní.
Využívat styly pouze za účelem zlepšení uživatelského prostředí by byla velká škoda. Proto si povíme o možnosti jak styly využít pro účely rychlé vizualizace.
Využití stylů pro vizualizace
Základní filozofie je vytvořit různé styly a poté je vyexportovat do samostatných obrázků. Jednotlivé obrázky pak ve Photoshopu či Gimpu spojíme. Má to jediný háček. Při celém procesu nesmíme pohnout kamerou, jinak nedosáhneme prolnutí efektů.
Pokud nevydržíte nehýbat kamerou, můžete si její pozici uložit. Klikněte do menu: View – Animation – Add Scene. V horní části okna se vytvoří nová záložka s názvem Scene 1. Pokud uhnete kamerou, můžete na tuto záložku kliknout a vrátíte se na uložené místo. Scény však kromě polohy kamery ukládají i další informace a shodou okolností také využité styly. Scénám se budeme věnovat v některém z příštích dílů. Pro teď klikněte pravým tlačítkem na záložku a zvolte Scene Manager. Vyberte scénu a odškrtněte Style and Fog. Teď můžete styly libovolně měnit a scéna si je nebude ukládat.
Nyní si vytvoříme několik stylů či použijeme ty předvolené a náš model si vyfotíme pokaždé ze stejné pozice. Nebudeme však využívat Print Screen. SketchUp umožňuje exportovat aktuální pohled do jpg. V menu zvolte File – Export – 2D Graphic. Za povšimnutí stojí také volba Options, ve které lze nastavit rozměry výsledného obrázku a jeho kvalitu.
Příklad
Všechny postupy zaberou několik minut práce a jsou znázorněny na videu, které jsem připravil níže.
První snímek je beze stylu. Přebírá barevnost a textury modelu. Je vhodné zapnout stíny a nastavit požadovaný úhel osvětlení.
Pro druhý snímek jsem využil styl Pencil Sketch v kategorii Style Builder Competition Winners.
Ve Photoshopu jsem nastavil Opacity barevné vrstvy a měkkým štětcem zredukoval barvy kolem dokola. Mírně jsem pak upravil barevnost zatravněných ploch a vody. Za pár minut jsem se dostal k tomuto výsledku:
Na závěr bych dodal, že tato metoda si neklade za cíl nahradit výstupy z kvalitních renderovacích programů. Je to jen způsob jak s minimem úsilí lépe prezentovat své myšlenky. Mnoho studentů v současnosti používá SketchUp a i když pracují ve fázi konceptů a studií, prezentace jim spíše uškodí. Pokud tedy prezentujete výstupy ze SketchUp najděte si těch pár minut a trochu jim pomozte. Součástí dnešního článku je také video s celým postupem a dalším příkladem pro interiér. Ještě o level lépe můžete podobnou techniku odkoukat od Alexe Hogrefe.
Video
Výstup z interiéru
Seznam dalších dílů:
- 1.díl – Úvod do 3D modelování
- 2.díl – Vlastnosti a záludnosti modelování
- 3. díl – Uživatelské prostředí a ovládání
- 4. díl – Push/Pull, Follow Me
- 5. díl – Skupiny a komponenty
- 6. díl – Posouvání, rotace a měřítko
- 7. díl – Tvorba vizualizace pomocí stylů
- 8. díl – Jednotky, scény a práce s vrstvami
- 9. díl – Match Photo, práce s fotogrametrií
Učíte se rádi nové věci? Zkuste online kurzy VímVíc.