AutoCAD návod 7.díl – Kóty


Dnes se podíváme na nepostradatelnou součást každého výkresu – kótování. Vytvoříme si kótovací styl a ukážeme si jeho podrobnější nastavení. Dále si předvedeme jak kóty využívat a jak s nimi rychle a efektivně pracovat. Povíme si také něco o vzhledu – jaké použít písmo a kterému se raději vyhnout.

Kótovací styly

Kótovací styl ovlivňuje vzhled kót ve výkresu. Přiznám se bez mučení, že kótovací styly zase tak často nenastavuji. AutoCAD jednoduše funguje tak, že pokud si z jiného výkresu zkopírujete kótu, automaticky se s ní přesune také kótovací styl. Před kreslením tak sáhnu do jednoho ze starších, osvědčených výkresů a kótu si zkopíruji. Dnes ale začnu nanovo a ukážu vám, jak si kótovací styl nastavit.

Věřím, že spousta čtenářů nechce ztrácet drahocenný čas. Nabízím proto hotový kótovací styl ke stažení a pokud chcete, přeskočte rovnou do druhé poloviny dnešního dílu.

Začněme tedy s nastavením. Přejděte do menu: Kóty – Kótovací styl… Otevře se vám správce kótovacího stylu, ve kterém naleznete seznam dostupných stylů včetně náhledu. Klepněte na tlačítko Nový… a vytvořte nový styl. AutoCAD docela prakticky umožňuje začít s kopií jiného stylu a tu postupně měnit.

#1 Měřítko

Ještě předtím, než se vrhneme do úpravy desítek parametrů, bych rád poznamenal jednu věc. V kartě Přizpůsobit se nachází magické políčko Použít celkové měřítko. Většinou se zde nachází číslo 1, které symbolizuje 100%. Úpravou hodnoty lehce dostaneme x-násobek velikosti celého kótovacího stylu, aniž bychom museli otrocky měnit jednotlivé parametry. Já v kótovacím stylu zadal hodnotu 2 a tak jsem si z kótovacího stylu v měřítku 1:100 vytvořil styl vhodný pro 1:50.

Použít celkové měřítko

Ještě si dovolím malou poznámku k zadávání hodnot parametrů, kterým se budeme věnovat v dalších bodech. Hodnoty v záložkách odpovídají skutečné délkové hodnotě kóty v modelu. Není třeba si proto lámat hlavu s nastavením. Případně – pokud si nebudete jistí, držte se náhledu a zkoušejte zadávat takové hodnoty, dokud nebudete spokojeni.

Příklad: Kreslím v metrech (jedna jednotka v modelu = 1 metr) a chci například výšku písma 3 milimetry. Finální výkres na rozvržení bude v měřítku 1:100 – zadám proto hodnotu0.3, protože čára o délce 0,3 metru by měla v setině délku právě 3 milimetry. Pro měřítko 1:50 stačí hodnotu podělit dvěma. Pokud kreslím v milimetrech hodnoty musím znásobit tisícem.

#2 Text

Pro kóty je potřeba hodně tenké písmo. Výkres je stále to hlavní a je proto důležité, aby byl skrze kóty čitelný. Klepneme do záložky Text a jako textový styl si zvolíme potřebný druh písma. Za sebe doporučuji jeden z čárových fontů isocp.shx, ale variant určitě existuje více. Rozhodně se vyhněte Arialu a dalším fontům, které nejsou vhodné už jen kvůli své tloušťce.

Další důležitou vlastností je výška fontu – hodnota závisí na zvoleném měřítku a jednotkách. Udělejte si klidně zkušební tisk nebo výšku odměřte z rozvržení. Takové všeobecné doporučení jsou 3mm.

#3 Čáry

V této záložce se nachází další důležité nastavení – zaškrtávací políčko Vynášecí čáry s pevnou délkou. Zaškrtnutím tlačítka dojde ke sjednocení vynášecích čar, které dostanou jednotnou délku. To se projeví vždy při dostatečném odsazení kót od kotvících bodů. Spousta lidí nevěnuje tomuto nastavení pozornost a potom musí ručně upravit každou kótu, což rozhodně za námahu nestojí. V této kartě lze také měnit hodnoty přesahů kót, což je spíše estetická záležitost. Veškeré změny vidíte okamžitě na náhledu.

Vynášecí čáry s pevnou délkou

#4 Symboly a šipky

Se vzhledem si ještě chvilku pohrajeme. Na této kartě bych rád upozornil na rozdíl mezi sklopenou a stavařskou čárkou. Stavařská čárka je několikrát silnější a na výkresech nevypadá moc dobře, protože konkuruje silným čarám. Doporučuji tedy používat spíše čárku sklopenou.

stavarska-carka

#5 Primární jednotky

Pokud v textu kót nepotřebujete desetinné čárky, v políčku Faktor měřítka můžete zadat libovolnou hodnotu, kterou se číslo přenásobí. Pokud je hodnota vzdálenosti například 1,5 a faktor měřítka 1000, text na kótě bude 1500. Dalším pomocníkem může být zaokrouhlení. V případě odchylek čísla jej lze hodnotou s násobky 10 zaokrouhlit na celé desítky.

Na závěr ještě drobná rada – kóty bychom měli vykreslovat v hladině s co nejslabším perem. Osobně volím hodnotu pera 0,09mm ale je dobré to vyzkoušet přímo na konkrétní tiskárně.

Kreslení kót

V AutoCADu můžete kreslit libovolné typy kót od obloukových, přes úhlové či poloměrové. Tyto kóty využije většina lidí jen velmi zřídka. Proto se dnes zaměřím pouze na nejpodstatnější typy, které budete v kreslení zaručeně používat 90% času.

panel-koty

Přímá a šikmá kóta

Tyto dvě kóty jsou úplným základem. Přímou kótu zvolíte, když chcete okótovat vodorovnou, nebo svislou vzdálenost mezi dvěma body. Šikmá kóta kótuje logicky zase šikmou vzdálenost mezi dvěma body, přičemž dodržuje směr vektoru. Postup kreslení kóty je velmi jednoduchý, prostě postupně označíme 2 body a kótu poté vytáhneme do strany.

prima-sikma-kota

Řetězová kóta

Abychom nekreslili ručně jednu kótu za druhou, použijeme nástroj Řetězová kóta. Důležité je mít připravenou první kótu přímou či šikmou. Následně stačí klepnout na kraj hotové kóty a řetězová kóta bude držet vektor a vypisovat hodnoty, zatímco vy budete vybírat pouze body.

retezova-kota

Výškové kóty

Nakreslit půdorysnou výškovou kótu lze nejlépe pomocí příkazu Tolerance. Do políčka výška napíšete požadovanou hodnotu – například ±0,000 (± nakreslíte pomocí Alt + 0177). Nástroj kótu sám orámuje. Pokud jde o výškové kačeny, nenašel jsem v AutoCADu řešení, které by mi vyhovovalo. Kóty si tedy stále trochu otrocky kopíruji a kreslím. Práci by měl zjednodušit doplněk Spot Heights, který lze zdarma stáhnout na www.instaluj.cz.

tolerance

Další práce s kótami

Při označení kóty lze jednotlivé komponenty dále upravovat. Pokud chcete upravit text kóty, v novějších verzích AutoCADu stačí 2x kliknout na hodnotu a rovnou ji přepsat. Ve starších verzích je nutné sahat do panelu vlastností a najít zde řádek přepsání textu. Hodnotu kóty je možné pomocí kotevního bodu přesouvat na libovolné místo a v případě střetu většího množství kót tak vždy zajistit co nejlepší čitelnost. Kótu také můžete od kotvících bodů vytahovat – a to uchopením za střed sklopené čárky. Pro uživatele bývá někdy problémové vytahovat například řadu kót. Nástroj posun totiž nešťastně posouvá i kotvícími body. Namísto toho je dobré využít nástroj protáhni – taktéž z panelu nástrojů Modifikace.

nastroj-protahni

To je pro dnešek vše. Doufám, že jste v dnešním článku našli alespoň několik málo dalších tipů, které zase o něco zrychlí vaši práci. Těším se zase příště.

Seznam dalších dílů:


Rádi se učíte nové věci? Zkuste online kurzy VímVíc.

Zanechat komentář:

Buď první, kdo článek okomentuje!

avatar
wpDiscuz